Nog steeds geen duidelijkheid over Deense CO2-heffing

Eind vorig jaar kwamen er berichten dat in Denemarken een heffing is ingesteld op de uitstoot van CO2. Deze heffing wordt verdisconteert in de aankoop van brandstof. Hoewel de focus ligt op de Landbouwsector wordt ook de Deense en zelfs internationale visserij getroffen door deze maatregel omdat gasolie-bunkering in de Deense haven onder de regeling lijkt te vallen.

De eerste berichten midden december waren dat de heffing alleen de Landbouwsector betrof, kort daarop gevolgd door berichtgeving van de Deense PO dat de belasting ook geldt voor de visserijsector die gebruik maakt van Deense havens. Het bedrag wat hierbij genoemd wordt is DKK 2,26, omgerekend € 0,30 per liter.

Echter, duidelijkheid werd niet verschaft. Wel werd gesproken over een overgangsregeling met de mogelijkheid tot trapsgewijze terugbetaling via de Deense Belastingdienst. Opvallend was dat de extra heffing wel aan de internationale visserij opgelegd werd maar niet de internationale luchtvaart en internationale veerdiensten.

Rond 10 januari kwamen er via Deense visafslagen en brandstofleveranciers berichten binnen dat de internationale visserij, die gebruik maakt van Deense havens, net als veerdiensten en luchtvaart, vrijgesteld werden van de heffing. Dan denk je; oké, in Denemarken keert toch het gezonde verstand terug.

Maar helaas, gisteren kwam er informatie dat de positieve berichten van vorige week weer teruggedraaid werden, de visserij die brandstof via Deense havens oplegt wordt/blijft geconfronteerd met de heffing. Zie voor het bericht HIER.

Dit betekent dat als op dit moment in een Deense haven gasolie wordt opgelegd, de kostprijs op € 0,96 per liter komt te liggen.

Eerder hebben we al aan LVVN gevraagd of Denemarken dit zomaar kan opleggen, ook aan EU-vissers die buiten de Deense territoriale wateren vissen?

De eerste reactie van het ministerie in dit verband luidt als volgt: “Verder hebben we nog overlegd met onze juristen. Juridisch mag Denemarken dit gewoon doen. Dit is een belastingmaatregel en Denemarken heeft daarin vrijheid om te bepalen hoe dat te doen. Daarbij zijn belangrijke kaders het vrije verkeer en non-discriminatie (oftewel: niet-Denen niet strenger behandelen dan Denen), maar die lijken hier niet in het geding.”

Natuurlijk hebben we ook vandaag nog geprobeerd om de juiste informatie boven water te krijgen maar dit is niet gelukt. Vooralsnog heeft bunkeren in Deense havens in financiële zin een hoog risicogehalte.  En het is zeer de vraag, onderhand hoogst twijfelachtig, of dit mogelijk blijft, zonder de CO2-heffing.