In navolging van het bericht in onze vorige nieuwsbrief over het tijdig insturen van dagelijkse FAR-berichten hieronder nog aanvullende informatie over het insturen van E-logboek berichten. Zorgvuldigheid is zeker geboden want het niet of niet tijdig insturen van een DEP-, RTP- of LAN-bericht wordt door de RVO/NVWA aangeduid als “een ernstige inbreuk” in het kader van overtredingen visserijwetgeving wat betekent dat er strafpunten kunnen worden toegekend.
Alle tijden in de berichten betreft UTC tijd. Zoals in het vorige artikel al aangegeven moet het FAR-bericht voor 00.00 UTC verstuurd worden. Als uw PC waar het E-logboek-programma op staat op de Nederlandse tijdzone en tijd staat, wordt de ingegeven tijd automatisch geconverteerd naar UTC tijd.
Tijdens de zomertijd is dat twee uur eerder en tijdens de wintertijd (die komend weekeinde weer ingaat) is dat één uur eerder. Als uw PC dus op de Nederlandse tijdzone en tijd staat, heeft u vanaf volgende week één uur extra de tijd om de FAR in te sturen, dus feitelijk tot 01.00 uur Nederlandse tijd.
In het E-logboek kan op elk gewenst moment een nieuwe dag aangemaakt worden. Echter, als men na pas middernacht Nederlandse tijd de FAR ‘dag’ aanmaakt, moet u opletten dat de juiste dag geselecteerd wordt.
De verplichting om iedere dag een FAR melding te doen voor 00.00 UTC, gaat in zodra er een vertrek bericht (DEP) verzonden is, ook als er na vertrek tot aan middernacht nog niet begonnen is met vissen.
Als men dus op zondagavond om 23.30 uur vertrekt, dan moet er ook voor de resterende 30 minuten een FAR-bericht ingezonden worden. Als men dan nog niet vist, dan moet in het trekscherm voor die dag als activiteit “cruisen” gekozen worden. Bij een FAR-bericht “cruisen” geeft u alleen de positie en activiteit “cruisen” in en daarna kan het bericht geëxporteerd en verzonden worden.
Het blijft van belang dat het bericht (ruim) voor middernacht verstuurd wordt.
Als er communicatieproblemen zijn aan boord en men kan niet voldoen aan de verplichte E-logboek berichtgeving, dan moet dit vooraf gemeld worden aan de NVWA om een waarschuwing of overtreding te voorkomen.
Het is ook belangrijk dat de schipper controleert of er een retourbericht binnengekomen is. Dit kan automatisch ingesteld worden via autopolling als de communicatie methode dit toe staat; vrijwel iedereen met V-sat heeft dit zo ingesteld. Als een FAR-bericht afgekeurd is en men stuurt pas na 00.00 uur UTC een correct FAR-bericht dan wordt dit aangemerkt als een tekortkoming waar RVO of NVWA consequenties aan verbindt. Wees a.u.b. alert.