Het oerwoud van regels in de visserij zorgt regelmatig voor onduidelijkheid en gesteggel. Dit geldt ook voor controleurs namens lidstaten of de Europese controledienst die op zee actief zijn. Recent was dit weer aan de orde in de Duitse bocht bij een Duitse controle op Aanlandplichtvoorschriften aan boord van een Urker kotter. Inmiddels heeft LVVN contact opgenomen met Duitse autoriteiten.
Onderhand aan het begin van elk jaar zien we hetzelfde ritueel; bij controlediensten op zee onkunde over de regels rond (de uitzonderingen op) de Aanlandplicht die leiden tot onduidelijkheid en stress.
Onlangs was het weer raak bij een Urker boomkorkotter die in de Duitse bocht gecontroleerd werd door het Duitse controlevaartuig Seefalke.
De schipper werd ervan beschuldigd dat hij in strijd met de regels rond de Aanlandplicht onterecht ondermaatse schol en ondermaatse tong teruggooide.
Ten aanzien van ondermaatse tong zei de schipper dat ze die niet vingen, in de last haul werd ook geen ondermaatse tong aangetroffen. Desondanks suggereerde de controleur dat de schipper in overtreding was omdat geen Belgisch paneel werd gebruikt.
Met betrekking tot de schol, waar in de laatste trek wel ondermaatse schol zat, was het verwijt dat er geen BMS in het ruim stond terwijl die wel in de vangst zat. En aangezien er geen Flip-up rope of Benthos Release Panel werd gebruikt was teruggooi niet toegestaan, aldus de controleurs.
De schipper gaf aan dat Nederlandse boomkorvaartuigen geen BMS schol aan boord hoeven te houden, we kennen al jaren een uitzondering dankzij het FDF-project dat in Nederland loopt, waarvan de hele Nederlandse boomkorvloot gebruik maakt.
Het door VisNed opgestelde overzicht werd overlegd alsmede het RVO-document “Veranderingen visserij in 2025” met daarin een overzicht van de uitzonderingen. Maar daaraan hadden de heren geen boodschap.
Bovenstaande hebben wij gemeld bij LVVN en RVO wat er toe geleid heeft dat contact opgenomen is met de Duitse BLE, zowel met de controle-instantie alsmede de beleidsafdeling.
Door de Nederlandse ambtelijke diensten is de zaak nog eens duidelijk gemaakt; omdat we een FDF-project hebben lopen mogen Nederlandse boomkorkotters gebruik maken van de uitzondering waarbij ondermaatse schol teruggezet mag worden. Hopelijk zal het zorgen, voor zover mogelijk, dat onder rustige omstandigheden de visserij door kan gaan.
Indien er leden zijn die ook nare ervaringen hebben, verzoeken wij contact met ons op te nemen.