In de horeca en marketing is er een tendens naar meer lokaal en duurzaam geproduceerd voedsel. Waardering voor wat van dichtbij komt is steeds vanzelfsprekender. Zo werd op 13 januari het 'Low Food Symposium' georganiseerd, waar het Visbureau aan deelnam en op 16 januari vond een rondetafelgesprek plaats op initiatief van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) over het eten van de toekomst, circulaire landbouw en de rol van het Nederlandse product in de duurzame keuken. VisNed was er op uitnodiging van de NZO bij, samen met onder meer WMR.
De initiatiefnemers achter Low Food, chefkok Joris Bijdendijk, Samuel Levie en Joris Lohman, willen de Nederlandse eetcultuur laten opleven. Nederland heeft een 'onterecht minderwaardigheidscomplex' als het om eten gaat. We hebben een mooie eetcultuur en verbouwen en vangen prachtige producten.
Tijdens het rondetafelgesprek in Amsterdam kwamen onder andere de Nederlandse schaal- en schelpdieren aan bod, maar ook de Noordzeevis, waarvan aangegeven werd dat het nog altijd bijzonder is dat we in Nederland weinig vis eten.
Vis hoort bij de duurzame keuken van de toekomst en we moeten trots zijn op onze producten en bovenal op onze producenten, een breed gedeelde mening onder de aanwezigen. Dat geeft goede moed.