De Britten provoceren nu de EU door wetten aan te nemen waar uit blijkt dat ze het uittredingsverdrag niet wensen na te komen. Voor visserij ontstaat zo langzamerhand weer een levensgevaarlijke situatie, terwijl het even rustig leek.
Ook in de zomerperiode bleef de European Fisheries Alliance (EUFA) alert op het Brexit dossier. Voorzitter Gerard van Balsfoort reisde naar Brussel voor een één-op-één gesprek met EU onderhandelaar Michel Barnier.
Omdat de aandacht voor visserij en Brexit ook in Oost Europa niet mag verslappen spraken, we met de Nederlandse ambassadeur in Wenen, Aldrik Gierveld, die we nog goed kennen uit zijn tijd bij het Ministerie van LNV en die met zijn staf de diplomatieke contacten over Brexit met de landen in Oost Europa onderhoudt.
Onderhandelingen muurvast
Ondertussen zitten de onderhandelingen muurvast en is er sprake van groot wantrouwen. Deze hoog oplopende spanning resulteert in (minimaal) twee grote gevaren voor visserij. Het eerste gevaar is dat van een no-deal, waarbijhet Britse water op 1 januari gesloten wordt voor de EU vloot.
De Noordzee gaat in dat geval op slot, waarbij er bijvoorbeeld in Het Kanaal met Franse vissers zomaar een explosieve sfeer kan ontstaan, al die EU Fly Shooters passen nooit op het EU deel van gebied VII D.
Wij zijn geen wisselgeld
Er is echter een tweede, zo niet veel groter gevaar, waarbij we als sector ingezet worden als ‘wisselgeld’. Als de onderhandelingen vast lopen en er moet eind december toch een oplossing komen, dan wordt het koehandel. Als er dan een kleine duit in het zakje gedaan moeten worden zou dat wel eens visserij kunnen zijn.
Dan is de visserij het wisselgeld in de last minute deal, met schade voor nu en tot in lengte van jaren. Het lot van vissers, families en gemeenschappen is geen troefkaart en mag nooit wisselgeld worden.
Voor de EUFA is er de komende twee maanden dus genoeg te doen in Brussel, bij de Europese Commissie en in het Europese Parlement. Maar ook in Den Haag. Want er moet, voor alle zekerheid, ruim voor 31 december een goede stilligregeling in de steigers staan.