Op de najaars-ledenvergadering van de Vissersvereniging Zuidwest in Stellendam ging het primair over regionale zaken. Vanuit VisNed konden we echter actuele thema’s zoals de Kottervisie, het Noordzeeakkoord, de Aanlandplicht, de Quotumonderhandelingen toelichten. De invoering van het C188 verdrag wat (papier)werk met zich mee brengt werd ook nadrukkelijk over het voetlicht gebracht.
Op de jaarvergadering sprak ook Caroline van der Plas. Zij is communicatiedeskundige met een groot hart voor de agrarische sector en politieke ambities. Vanuit haar contacten met EMK was ze gevraagd deze zaterdag bij Zuidwest een inleiding te houden. Zij nam het gezelschap mee in een boeiend betoog over de achtergrondsituatie van de criticasters van boeren en vissers.
Tips voor gebruik van sociale media
Aan de hand van een aantal voorbeelden liet Van der Plas zien wat wel en wat niet verstandig is op Facebook en Twitter. De ‘feel good’ factor is belangrijk. Het gebruik van mooie plaatjes van het werk op zee en van de prachtige producten die gevangen worden is heel belangrijk. Zij gaf aan dat het belangrijk is om elkaar niet aan te vallen online, op sociale media. Onderlinge twist is alleen maar voeding voor de criticasters.
Het was mooi te zien dat haar boodschap aansloot op wat we eerder al van anderen hoorden: “positief zijn en zorgen dat de visserij meer vrienden krijgt”. Het figuurlijk ‘trappen’ naar tegenstanders werkt wel opluchtend, maar verder alleen maar contraproductief. Veel belangrijker is het om positief de eigen boodschap te verspreiden.