Afgelopen week heeft de organisatie Our Fish een serie foto's gepubliceerd, waarop bekende Nederlanders naakt poseren met een dode vis. Hoewel er op de foto's esthetisch weinig valt af te dingen, geeft de achterliggende boodschap meer reden tot afkeuren. Our Fish wil met de fotoserie het idee verspreiden dat er sprake is van een te hoge visserijdruk. De campagne is geenszins uniek, FishLove publiceert jaarlijks een serie naaktfoto's waarop mensen poseren met vis. Our Fish heeft enkel nu dit idee naar Nederland gekopieerd.
Our Fish is een kleine organisatie die met een beperkt aantal medewerkers actief is in Nederland en enkele buurlanden. Ze plaatsen zich door hun wijze van uiten en het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing van hun beleid in een hoek met organisaties als Bloom. Dit zijn kleine, maar luide organisaties die makkelijk scoren door handig in te spelen op (in dit geval blote) onderbuikgevoelens. Diverse BN-ers, waaronder Tygo Gernandt en Rutger Hauer, hebben zich voor de kar van deze organisatie laten spannen.
Mocht u wel geinteresseerd zijn in de wetenschappelijke onderbouwing van visserijbeleid en kennis willen nemen van de staat van de verschillende visbestanden, dan kunt u te allen tijde contact opnemen met het internationale wetenschappelijke adviesorgaan ICES, Wageningen Marine Research of met overkoepelende visserijorganisatie VisNed. Ook BN-ers zijn uiteraard van harte welkom contact op te nemen. Liefst gekleed, welteverstaan.